Skip to content

Uusia ulottuvuuksia ja käyttäjäystävällisyyttä Firan taloussuunnitteluun

Fira

Rakentamisen palveluyhtiö Fira halusi uudistaa talouden suunnittelujärjestelmäänsä niin, että se mahdollistaa entistä dynaamisemman ja kokonaisvaltaisemman suunnittelun. Järjestelmän avulla haluttiin myös helpottaa useamman käyttäjän yhtäaikaista suunnittelua sekä sujuvoittaa raportointia ja raporttien visualisointia. Näihin tarpeisiin vastasi Anaplan.

Fira_Anaplan_header
twoday

Firan oli aika uudistaa talouden suunnittelutyökalunsa ja siirtyä pilvipalveluiden maailmaan. Tavoitteena oli luoda käyttäjäystävällinen ja visuaalinen suunnittelukokonaisuus, joka kattaa konsernin kaikkien linjojen ja funktioiden ennusteet ja budjetit sekä projektisuunnittelun. Lisäksi mukaan tulivat muut osa-alueet, kuten investointien ja muuttuvien kulujen suunnittelu sekä konsolidointitoiminnallisuus.

Yksi keskeinen tavoite oli mahdollistaa erilaisten skenaarioiden luominen ja tietojen vaivaton analysointi. Tietojen syöttämisen piti olla helppoa loppukäyttäjille, ja talouden luvut tuli tuoda myös paremmin liiketoimintavastuullisten saataville. Tämän tavoitteen myötä haluttiin houkutella heitä osallistumaan taloudelliseen suunnitteluun aktiivisemmin.

"Kun vertailimme eri vaihtoehtoja, Anaplan nousi selkeästi esiin. Se on myös Gartnerin analyyseissa todettu huipputuotteeksi, joten päätös oli helppo", kertoo Firan Head of Group Controlling, Miikka Hämäläinen.

 

Anaplanin monipuolisuus ja modulaarinen rakenne olivat myös tärkeitä päätökseen vaikuttavia tekijöitä. Hämäläisen mukaan Anaplan avaa paljon ovia, kun uusia moduuleja voidaan ottaa käyttöön tarpeen mukaan. Esimerkiksi vastuullisuusraportointi tulee yhä voimakkaammin osaksi taloudellista suunnittelua, ja Anaplanin avulla on mahdollista vastata näihinkin haasteisiin.

Talouden suunnittelu yhdellä järjestelmällä

Anaplanin avulla talouden suunnittelu Firalla on laajentunut, ja työntekijät voivat nyt luoda itsenäisesti uusia toimintakokonaisuuksia. Tämä oli myös yksi keskeisistä syistä Anaplanin valintaan. Projektin osatavoitteena oli lisätä Anaplan-osaamista siten, että firalaiset pystyvät muokkaamaan laskentamalleja ja raportteja itsenäisesti projektin jälkeen. "Tämä helpottaa tekemistä ja vähentää kustannuksia, kun varsinkin pieniä muutoksia voidaan tehdä nyt itsenäisesti eikä aina tarvita ulkopuolista konsulttia", Hämäläinen toteaa.

Anaplan on tuonut mukanaan monia uusia ominaisuuksia, kuten CRM-datan hyödyntämisen ja läpinäkyvyyden erilaisiin kustannuselementteihin. Investointien suunnittelu on siirtynyt Excelistä Anaplaniin, mikä on mahdollistanut turhien taustalaskelmien eliminoinnin ja monipuolisemman järjestelmän hyödyntämisen. Käytännössä suunnittelu on keskitetty yhteen järjestelmään ja turhat rönsyt on poistettu.

Helppoa käytettävyyttä ja joustavuutta suunnitteluun

Hämäläisen mukaan Anaplan on parantanut ennusteiden laatua ja luotettavuutta käyttäjien näkökulmasta. Myös käyttäjäkokemus on parantunut Anaplanin selkeän käyttöliittymän ansiosta, joka automaattisesti muodostaa tietyt raportit.

Helppo käytettävyys ja selkeä visuaalinen ilme ovat tuottaneet "vau-efektin", kun budjettia on rakennettu kustannuspaikkavastaavien kanssa. Lisäksi Hämäläinen korostaa, että Anaplan mahdollistaa porautumisen eri lukujen juureen ja sitä kautta kustannusten paremman läpinäkyvyyden.

"Anaplan mahdollistaa muutosten tekemisen hyvin nopeasti ja jouhevasti, kun meille tulee lisää analyysin tarpeita tai tarvitaan jotain tietoa tarkemmalla tasolla", kehuu Hämäläinen.

 

Anaplanin suurin vahvuus on sen joustavuus laskentamallin muokkauksessa. Se poistaa tili- ja kustannuspaikkariippuvuuden, mikä on ylittänyt firalaisten odotukset.

 

Positiivinen projektikokemus ja onnistunut yhteistyö

"Projekti on ollut hyvässä hengessä ja sopivalla paineella tekemistä. Jos on tullut ongelmia tai haasteita, niin tukea on ollut tarjolla. Kun vastaukset kysymyksiin ovat tulleet nopeasti ja projektin eteneminen on ollut hyvin tiedossa, olemme pystyneet itse helposti suunnittelemaan eri funktioiden ja tiimien aikataulua sen mukaan eteenpäin. Projektissa mukana olleet twodayn asiantuntijat ovat olleet todella taitavia, proaktiivisia ja pitäneet homman tehokkaasti käynnissä. Lisäksi heidän kanssaan on ollut tosi kiva tehdä töitä", kertoo Hämäläinen tyytyväisenä.

twodayn konsulttien osalta Hämäläinen kehuu ongelmanratkaisukyvyn ylittäneen odotukset. "Ei ole tullut vastaan sellaista ongelmaa tai haastetta, mitä ei olisi yhdessä saatu ratkaistua", hän sanoo.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Voisimmeko vauhdittaa sinun yrityksesi dataohjattua päätöksentekoa ja liiketoiminnan kehittämistä? Jätä yhteystietosi alla olevan lomakkeen kautta tai ota suoraan yhteyttä Vesa Pahkamaahan, jonka tiedot löydät alempaa.

Vesa Pahkamaa

vesa.pahkamaa@twoday.com
044 030 1180

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Ulkoistettuun asiakas­palveluun tehoa twodayn tekoälyn avulla

Suomalainen palveluyhtiö VSP hyödyntää twoday AI Agent -tekoälysovellusta tehostaakseen asiakaspalveluaan ja vastaamaan nykyajan asiakaspalvelutyön vaatimuksiin.

Tekoälyn avulla julkisissa hankinnoissa tarvittava tieto löytyy helposti

Hansel on luonut kanssamme laajan, yli 400-sivuisen, Julkisten hankintojen käsikirjan pohjalta helppokäyttöisen AI-avustajan, joka tarjoaa vastauksia käsikirjan sisältöä koskeviin kysymyksiin. Projekti osoittaa, miten tekoälyn avulla voidaan tehostaa toimintaa ja säästää julkisia varoja.

Skanska Kodit modernisoi liiketoiminnan ohjauksen Microsoft-pilven avulla

Skanska Kodit uudisti kanssamme rakennuttamisen ja asumisen liiketoimintaansa ohjaavan järjestelmän Microsoft-pilveen perustuvalla, Dynamics 365 - ja Power Platform -pohjaisella ratkaisulla.