Skip to content

Fintraffic Mobiili lisää liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta

Fintraffic

Fintraffic on Suomen valtion omistama erityistehtäväyhtiö, jonka tehtävänä on ohjata liikennettä maalla, merellä ja ilmassa sekä edistää liikenteen datan hyödyntämistä ja koko liikenteen ja logistiikan toimialan liiketoimintaa.

fintraffic-mobiili-lisaa-liikenteen-sujuvuutta-ja-turvallisuutta
twoday

Fintrafficin erityistehtävänä on turvata yhteiskunnan, viranomaisten ja elinkeinoelämän tarvitsemat välttämättömät liikenteenohjauspalvelut ja varmistaa toimintavarmuus normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. 

Työn keskiössä Fintrafficilla ovat älykkäät liikenteenohjauspalvelut, digipalvelut yrityksille ja kuluttajille sekä ajantasainen liikennetieto. Yksi esimerkki Fintrafficin kuluttajapalveluista on Fintraffic Mobiili – uusi mobiilisovellus, josta löytyy reaaliaikaista tietoa Suomen maanteiltä ja rautatieliikenteestä sekä niiden häiriöistä.

Modernilla mobiilisovelluksella turvallisempaa tiellä liikkumista 

Uusi Fintraffic Mobiili tulee korvaamaan vanhemman Liikennetilanne-sovelluksen. Vanha sovellus oli teknisen uudistuksen tarpeessa, ja lisäksi sovellukseen haluttiin paljon uusia ominaisuuksia, joiden lisääminen olemassa olevaan sovellukseen olisi ollut vaikeaa. Näin ollen päädyttiin ratkaisuun, jossa kehitetään täysin uusi sovellus puhtaalta pöydältä – ja saadaan moderni ja käyttäjäystävällinen nykyaikainen palvelu.

Yksi Fintrafficin perustehtävistä on liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja ekologisuuden parantaminen, mihin tälläkin sovelluksella vastataan. Reaaliaikainen viestintä liikenteen tilasta ja poikkeuksista suoraan kuluttajien matkapuhelimiin tukee tavoitetta erinomaisen hyvin.

”Kun pystytään paremmin suoraan loppukäyttäjille viestimään ja varoittamaan esimerkiksi huonosta kelistä tai muista vaaroista, lisää se varmasti liikenneturvallisuutta ja ihmisten arjen sujuvuutta”, Antti Haarala (Head of Digital, Fintraffic) summaa sovelluksen hyötyjä niin yksittäiselle käyttäjälle kuin ihan yhteiskunnallisellakin tasolla.  

twoday-blog-fintraffic-mobiili-lisaa-liikenteen-sujuvuutta-ja-turvallisuutta

 

twoday

Tiedonantoa kansalaisille ja molemminpuolista viestintää

Tavoitteena uudessa sovelluksessa oli yhdistää Fintrafficin aiempien palveluiden ominaisuuksia yhteen helppokäyttöiseen mobiilisovellukseen. Samasta sovelluksesta löytyy nyt Fintrafficin kaksi suosittua palvelua: Liikennetilanne ja Junalähdöt. Kolmantena pääosiona on Palauteväylä, jonka kautta tielläliikkujat voivat antaa palautetta mistä tahansa havaitsemastaan häiriöstä, kuten auraamattomasta tiestä tai kuopasta tiessä. Palaute menee suoraan valtakunnalliseen Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintrafficin ylläpitämään Liikenteen asiakaspalveluun ja sieltä urakoitsijoille.

Keskeiseksi teemaksi projektin varrella kirkastuikin juuri viestinnällisyys – palauteväylän lisäksi sovelluksen avulla pystytään viestimään aiempaa paremmin myös käyttäjille esimerkiksi häiriöistä, vaarallisesta kelistä tai muista muutoksista niin teillä kuin rautateillä. Reaaliaikaisten ja sijaintiin perustuvien push-ilmoitusten avulla reittiä on helppo muokata sujuvammaksi ja turvallisemmaksi ennen tielle lähtöä tai vielä matkan aikanakin.

”Mobiilisovellus kulkee ihmisillä mukana ja hyödyntää paikannusominaisuutta, eli viestinnästä saadaan hyvinkin ajantasaista ja relevanttia. Esimerkiksi jos onnettomuus tapahtuu lähialueella, käyttäjä voi saada tästä viestin lähes reaaliajassa”, Haarala kertoo.

Sovelluksen keskeisimmät ominaisuudet 

Tieliikenne

-Mm. Kelikamerat ympäri Suomen, häiriötiedotteet, sähköautojen latauspisteet ja kaasuautojen tankkausasemat, ajokeli ja tiesäävaroitukset, ruuhkat, tiedot tietöistä

Junaliikenne

-Mm. Suomen rautatieasemien reaaliaikaiset aikataulutiedot, junareittien seuranta, häiriötiedotteet reaaliajassa.

Palauteväylä

-Palautteen lähettäminen liikenneväylien kunnosta tai häiriöistä, palautteen käsittelyn seuraaminen

Onnistunut projekti, joka jatkuu edelleen

Kokonaisuudessaan projekti on ollut onnistunut niin Fintrafficin kuin palautteenkin mukaan. Myös sovelluksen latausmäärät ovat kehittyneet hienosti – sovellukselle on kuukaudessa kertynyt noin kymmenen tuhatta latausta, eli kiinnostus sitä kohtaan on ollut suurta. Hyödyllisten ominaisuuksien lisäksi tähän vaikuttaa todennäköisesti se, että sovelluksen tiedot ovat hyvin luotettavia ja lähtöisin Fintrafficin omista rajapinnoista: ”Tieto on luotettavaa ja niin sanotusti virallista, mikä auttaa palvelun menestyksessä. Sovellus voidaan nähdä ikään kuin julkisena palveluna”, kommentoi Haarala.

Sovellukseen on lähiaikoina tulossa myös lisää ominaisuuksia. Palautteiden rinnalle saadaan havainnot-toiminto, jolla käyttäjät voivat raportoida esimerkiksi ruuhkaa, liikenteen pysähtelyä tai tiellä olevia eläimiä – havaintoja, jotka eivät suoranaisesti liity esimerkiksi maantien kuntoon. Näiden perusteella Fintraffic voi antaa varoituksia tai tutkia tilannetta tarkemmin.

Myös tietoa teiden lähikunnossapidosta on tulossa sovellukseen, kuten tieto milloin tie on viimeksi aurattu. Esimerkiksi syrjäseudulla asuville tieto voi olla hyvinkin tärkeä, kun töihin meno ja muut välttämättömät menot voivat olla kiinni siitä, onko tie aurattu. Muitakin lisäominaisuuksia on kehityslistalla, ja erityisesti jatkokehityksessä pyritään lisäämään ennakointi- ja suunnittelumahdollisuuksia käyttäjille reaaliaikaisen tilannekuvan lisäksi.

Tiimityöstä kiitosta

twodayn tekemiseen projektissa on oltu hyvin tyytyväisiä:

”Tekeminen on ollut todella asiantuntevaa ja twoday on ollut hyvä kumppani. Vaikka välillä on kyse melko monimutkaisista asioista ja esimerkiksi liikennedata ja sen käsittely voivat olla kehittäjillekin uusia asioita, on selvitty hyvin ja saatu hieno sovellus tehtyä”

Antti Haarala, Fintraffic

twoday

”Kommunikaatio twodayn asiantuntijoiden kanssa on pelannut hyvin ja yhteistyötä on tehty melko läheisesti, asioista keskustellaan päivittäin. Myös mahdollisiin ongelmiin on reagoitu hyvin. Kaikki ihmiset ovat olleet mukavia ja työnteko yhdessä ollut hauskaa”, Haarala lisää.

Projektissa käsitellään suuria määriä dataa ja palvelu on teknisesti monimutkainen, mutta toteutus on ollut onnistunut. Edes alkuvaiheessa julkaistussa beta-versiossa ei saatu kiinni esimerkiksi isompia teknisiä ongelmia. ”Hyvin toimiva ja laadukas tuote on saatu aikaiseksi”, Haarala kommentoi sovellusta.

Sovelluksen pääset lataamaan ilmaiseksi Androidiin Google Playsta ja iOS:iin App Storesta.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Oskari Huiskala

oskari.huiskala@twoday.com
040 595 2735

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Fintraffic Mobiili lisää liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta

Fintrafficin erityistehtävänä on turvata yhteiskunnan, viranomaisten ja elinkeinoelämän tarvitsemat välttämättömät liikenteenohjauspalvelut ja varmistaa toimintavarmuus normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Työn keskiössä Fintrafficilla ovat älykkäät liikenteenohjauspalvelut, digipalv...

Luotettavuus ja toimivuus keskiössä HUS:in laskutusjärjestelmän uudistuksessa

HUSin asiakaslaskutusjärjestelmä on ollut twodaylle innostava projekti, jossa on ohjelmistokehityksen lisäksi tehty myös prosessikehitystä. Työ on nyt loppusuoralla. twodayn Scrum Master Tommi Lilja avaa HUS-projektia, siinä hyväksi havaittuja käytäntöjä ja onnistumisen edellytyksiä.

Keva modernia eläkkeiden maksamista rakentamassa

Keva on Suomen suurin eläkevakuuttaja. Sillä on yhteensä noin 1,3 miljoonaa henkilöasiakasta, joista noin 605 000 on eläkkeensaajia (vuoden 2021 tilasto). Keva huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon, Kelan henkilöstön, Suomen Pankin ja uusien hyvinvointialueiden eläkeasioista.