Skip to content

Elenia säästää työaikaa ja luontoa sähköisellä allekirjoituksella 

Elenia

Signom-allekirjoituspalvelu on ollut käytössä Elenialla jo yli kymmenen vuotta. Tänä aikana sähköisen allekirjoituksen sekä automaattisten työnkulkujen käyttö on kasvanut määrällisesti ja laajentunut kaikenlaisiin sopimuksiin ja valtakirjoihin. Palvelu kattaa nykyään myös Elenian palveluliiketoiminnan.  

Elenia-saastaa-tyoaikaa-ja-luontoa-sahkoisella-allekirjoituksella_16x9_5
twoday

Riippumatta siitä, kuinka monimutkainen prosessi on kyseessä, Signomin avulla Elenia pystyy solmimaan ja käsittelemään suurimman osan sopimuksista ja niihin liittyviä tarkennuksia digitaalisesti, turvallisesti ja pääsääntöisesti automaattisesti.

Elenialle on räätälöity erilaisia toteutuksia erilaisten sopimusten sähköiseen allekirjoittamiseen ja prosessien automatisointiin. Myös uusia tarpeita on tullut vuosien varrella lisää ja näitä on toteutettu tarpeiden mukaan.

Sähköisen allekirjoituksen räätälöintiä tarpeiden mukaan

Elenian käyttämien digitaalisten palvelujen on mukauduttava laajaan, moniulotteiseen ja jatkuvasti muuttuvaan toimintaan. Signomin merkittävä etu on, että se joustaa ja skaalautuu kaikkiin tarpeisiin.

Elenian eri toiminnot, kuten sähkönjakelu tai verkkojen rakennuttaminen, edellyttävät erilaisia sopimuksia ja valtakirjoja, jotka hoituvat Signomin integroidun käyttöliittymän avulla:

  1. Liittymissopimukset sähköverkkoon ja maankäyttösopimukset yksityisille ja organisaatioille.
  2. Sopimukset ja valtakirjat kumppaneille, mm. verkorakennusurakoitsijoille.

Signomissa on huomioitu Elenian tarpeet, jotka ovat vaatineet sopimuslomakkeiden ja työnkulkujen räätälöintiä:

  1. Monta allekirjoittajaa

    Elenian sopimuksissa voi olla allekirjoittajina yksi tai useampia taho: yksityishenkilöitä, yrityksiä, valtio tai kuntia.

    Signomin sähköinen allekirjoituspalvelu huomioi tämän ja sopimusprosessin sujuvoittamiseksi se tarkistaa esimerkiksi nimenkirjoitusoikeudet automaattisesti.
  2. Automaattinen tietojen täydentäminen ja helppo lisätietojen pyytäminen

    Elenian omassa järjestelmässä on tiedot sähköverkoista ja tiedot maanomistajista sekä tonttien rajoista.

    Signomiin on määritelty vakiolomakkeet, joten tietyt pohjatiedot siirtyvät sopimuslomakkeille automaattisesti ja niitä täydennetään tarpeen mukaan. Lisätietojen ja liitteiden pyytäminen onnistuu helposti ennalta määriteltyjen lomakkeiden ansiosta. Signomin kautta pyydetään myös suostumuksia ja sähköisiä kuittauksia ennen kuin sopimuksia lähetetään allekirjoitettavaksi.

    Sopimusten sähköisen allekirjoittamisen yhteydessä voidaan pyytää lisäämään tilinumero tai liittämään sopimuksen oheen tietty asiakirja.
  3. Sopimusprosessin automatisointi

    Elenialla esimerkiksi maankäyttösopimusten solmimisessa nopeus ja tarkkuus ovat välttämättömiä. Tietoja siirretään pääosin automaattisesti Elenian omasta verkkotietojärjestelmästä Signomiin ja takaisin integraatioiden ja ohjelmistorobotiikan avulla.

    Elenian sopimusprosessin täysi automatisointi sähköisestä allekirjoituksesta eteenpäin on ollut mahdollista Signomin sähköisen allekirjoituksen ansiosta.

Vähemmän turhaa, enemmän sujuvaa työtä

Aloitettuaan ja laajennettuaan yhteistyötään Signomin kanssa Elenia on säästänyt vuosien varrella aikaa, rahaa ja luontoa, kun sopimusten tulostaminen ja postittaminen on vähentynyt minimiin.

Suurimmat plussat liittyvät luonnon ja ajan säästöön. Suuri osa manuaalisesta työstä on saatu karsittua pois ja prosesseja on muokattu nopeammiksi.

Elenian liiketoiminta-alueilla on erilaisia tarpeita ja sopimusten volyymit ovat merkittäviä. Signomin avulla kehitetyt sähköiset allekirjoitusprosessit ovat nopeuttaneet varsinkin Elenian maankäyttösopimusprosessia ja rakennustöiden etenemistä.


Elenia on Suomen toiseksi suurin sähköverkkoyhtiö, joka palvelee 438 000 asiakasta Kanta- ja Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Palvelut tuotamme yhteistyössä kumppaneittemme kanssa. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta, rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä, mittaamme asiakkaittemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Uudistamme ikääntyvää sähköverkkoa säävarmaksi ja kehitämme älykkään sähköverkon ratkaisuja. Palveluliiketoimintamme tarjoaa energiayhtiöille asiakaspalvelua ja sähkömarkkinoihin liittyviä monipuolisia palveluita sekä vastaa Elenian hankinnasta ja rakennuttamisesta. Asiakasyritystemme kautta palvelemme yli miljoonaa energia-alan asiakasta Suomessa. 

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Seure kehittää älykästä, monikanavaista asiakaspalvelua twodayn kanssa

Seure valitsi alkuvuonna 2024 twodayn Microsoft Dynamics 365 - ja Power Platform -pohjaisten liiketoimintasovellusratkaisujen kehittämisen ja ylläpidon kumppaniksi. Yhteistyön aikana on jo kehitetty ja otettu käyttöön uusia ominaisuuksia Seuren monikanavaisten palveluprosessien tukena.

Precise forecasting and rapid response to business changes - RELEX uses pigment for business planning

For years, RELEX has relied on Excel as the tool for financial planning, but with the growth of the company, it began encountering increasing challenges with scattered data and manual processes. Moving to Pigment solution brought significant benefits, such as increased transparency, the reduction of...

Tarkkaa ennustamista ja nopeaa reagointia liiketoiminnan muutoksiin - RELEX käyttää Pigmentiä liiketoiminnan suunnitteluun

RELEX on vuosien ajan luottanut Exceliin taloudellisen suunnittelun työkaluna, mutta yrityksen kasvun myötä se alkoi kohdata yhä suurempia haasteita hajanaisen datan ja manuaalisten prosessien kanssa. Siirtyminen Pigment-ratkaisuun toi mukanaan merkittäviä hyötyjä, kuten läpinäkyvyyden lisääntymisen...