Skip to content

POP Pankki -ryhmä: Parempaa palvelua ja merkittäviä säästöjä asiakkaan tuntemisen automatisoinnilla

POP Pankki -ryhmä

POP Pankki -ryhmä automatisoi asiakkaan tuntemiseen liittyvät prosessit Signomin KYC-palvelun avulla. Tämä näkyy parempana asiakaskokemuksena ja säästää aikaa sekä asiakkailta että työntekijöiltä.

twoday-Case-POP-Pankki-hero
twoday

"KYC-palvelun tuomat ajalliset säästöt ovat merkittäviä: Se helpottaa konttorin arkea vapauttamalla aikaa tietojen täyttämistapaamisista muihin tehtäviin ja asiakkaalle se puolestaan tuo huomattavaa ajansäästöä ja vapautta, kun tuntemistiedot voi täyttää vaikka omalta kotisohvalta silloin kun parhaiten sopii.”

- Yasmin Vikiönkorpi, Development Manager (KYC), POP Pankki -ryhmä

twoday

POP Pankki -ryhmästä

POP Pankki -ryhmä on suomalainen finanssiryhmä, joka tarjoaa vähittäispankkipalveluja henkilöasiakkaille sekä pienille ja keskisuurille yrityksille.  POP Pankkikeskus osk toimii yhteenliittymän keskusyhteisönä ja vastaa POP Pankki -ryhmän ryhmäohjauksesta ja valvonnasta. POP Pankki -ryhmään kuuluvia organisaatioita ovat: 

  • 18 POP Pankkikeskus osk:n jäsenosuuspankkia, jotka käyttävät markkinointinimeä POP Pankki. 
  • Bonum Pankki Oyj, joka on POP Pankkien keskusluottolaitos ja POP Pankkikeskus osk:n tytäryhtiö.
  • POP Asuntoluottopankki Oyj, joka on kiinnitysluottopankki ja POP Pankkikeskus osk:n tytäryhtiö.

KYC-palvelu helpottaa asiakkaan tuntemistietojen keräämistä ja päivittämistä

Finanssialan yrityksenä rahanpesulaki velvoittaa POP Pankki -ryhmää tuntemaan henkilö- ja yritysasiakkaansa, ja olemassa olevien asiakkaiden tuntemistiedot täytyy päivittää säännöllisin väliajoin koko asiakkuuden elinkaaren ajan.

Tuntemistietojen kerääminen on aina iso ponnistus: Prosessit ovat usein pitkiä ja monimutkaisia, ja jokaisella niitä keräävällä on omat käytännöt ja niiden toteutus vaatii määrittelytyötä. ”Twodayn Signom-tiimi on toteuttanut KYC-lomakkeita jo pitkään ja erilaisista toteutuksista on kertynyt runsaasti kokemusta. Tämän perusteella olemme pystyneet luomaan rungon toteutukselle, ja asiakaskohtaiset pyynnöt pystytään toteuttamaan nopealla aikataululla”, kertoo twodayn Signom-projektitiimin vetäjä Trang Kelanen.

POP Pankilla on ollut EPSI Ratingin pankkitoimialan vuotuisten asiakastutkimusten mukaan tyytyväisimmät henkilö- ja yritysasiakkaat useana vuotena. Heidän visionaan on olla henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun yhdistävä pankki. He halusivat parantaa asiakastyytyväisyyttä ja helpottaa asiakkaidensa asiointia tuomalla helppokäyttöisen digitaalisen kanavan asiakkaan tuntemistietojen keräämiseen ja päivittämiseen perinteisen konttorikäynnin rinnalle. Lisäksi palvelu toimii vaihtoehtona sille, että tiedot täytettäisiin yhteisesti etätapaamisessa. ”Signom oli palveluna minulle ja kollegalleni tuttu jo entuudestaan ja sen helppokäyttöisyys sekä nykyaikaisuus olivat merkittäviä tekijöitä valinnassa”, kertoo POP Pankki -ryhmän kehityspäällikkö Yasmin Vikiönkorpi.

"twodayn Signom-tiimi on toteuttanut KYC-lomakkeita jo pitkään ja erilaisista toteutuksista on kertynyt runsaasti kokemusta. Tämän perusteella olemme pystyneet luomaan rungon toteutukselle, ja asiakaskohtaiset pyynnöt pystytään toteuttamaan nopealla aikataululla."

- Trang Kelanen, Team Lead, twoday

twoday

KYC-palvelu säästää sekä asiakkaan että työntekijöiden aikaa

Palveluun kirjautuminen on helppoa pankkitunnusten avulla, ja täydennettävien tietojen syöttäminen on vaivatonta. Tietojen täyttämistä nopeuttaa ja asiakaskokemusta parantaa se, että osa tiedoista täyttyy automaattisesti erilaisista rekistereistä haettavien tietojen perusteella. Lisäksi lomakkeet ovat dynaamisia eli esimerkiksi yritysasiakkaalta kysytään ainoastaan niitä kysymyksiä, mitä yritysmuoto vaatii. Kun loppuasiakasta ohjataan täyttämään oikeat tiedot ja osa tiedoista täyttyy automaattisesti, pankin toimihenkilön ei tarvitse jälkikäteen korjata puutteellisia tai virheellisiä tietoja niin usein.

Tietojen kysely on jaettu osioihin, joten täyttäjä tietää, missä vaiheessa tietojen täyttäminen on. Lomakkeen täyttämisen voi myös keskeyttää, tallentaa ja jatkaa myöhemmin paremmin sopivalla hetkellä. Täyttämisen jälkeen lomakkeen voi kätevästi lähettää allekirjoitettavaksi kaikille osapuolille ja nimenkirjoitusoikeudet tarkistetaan PRH:sta.

”KYC-palvelun tuomat ajalliset säästöt ovat merkittäviä: Se helpottaa konttorin arkea vapauttamalla aikaa tietojen täyttämistapaamisista muihin tehtäviin ja asiakkaalle se puolestaan tuo huomattavaa ajansäästöä ja vapautta, kun tuntemistiedot voi täyttää vaikka omalta kotisohvalta silloin kun parhaiten sopii”, kertoo Vikiönkorpi.

Saumatonta yhteistyötä projektin alusta alkaen

Palvelun rakentaminen ja käyttöönotto ovat sujuneet erittäin jouhevasti,ja aikatauluista on pidetty kiinni. Yhteistyö on ollut saumatonta alusta alkaen. ”Erityisesti twodayn ymmärrys ja asiantuntemus aiheesta ilahdutti: Meidän tarpeemme ja vaatimuksemme sääntelyn näkökulmasta sekä se, miten nämä ratkaistaan, olivat twodaylle selkeitä. Tämä on tehnyt yhteistyöstä erityisen helppoa alusta lähtien”, kiittelee Vikiönkorpi.

“Myös meidän näkökulmastamme yhteistyö on ollut sujuvaa ja mutkatonta. Asiakkaan päässä on ollut vain muutama henkilö projektissa mukana, joten muutokset on pystytty kommunikoimaan nopeasti ja päätöksenteko on ollut ripeää”, kehuu puolestaan Kelanen

Vikiönkorpi suosittelee Signomin KYC-palvelua kaikille ilmoitusvelvollisille, joiden täytyy toteuttaa rahanpesulain velvoittamaa asiakkaan tuntemista ja jotka haluavat automatisoida ja digitalisoida prosessia sekä tarjota parempaa asiakaskokemusta. Palvelu antaa vapautta asiakkaalle itsepalvelun muodossa ja tarjoaa nykyaikaisen kanavan tuntemistietojen täyttämiseen.

"Erityisesti twodayn ymmärrys ja asiantuntemus aiheesta ilahdutti: Meidän tarpeemme ja vaatimuksemme sääntelyn näkökulmasta sekä se, miten nämä ratkaistaan, olivat twodaylle selkeitä. Tämä on tehnyt yhteistyöstä erityisen helppoa alusta lähtien"

- Yasmin Vikiönkorpi, Development Manager (KYC), POP Pankki -ryhmä

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Ulkoistettuun asiakas­palveluun tehoa twodayn tekoälyn avulla

Suomalainen palveluyhtiö VSP hyödyntää twoday AI Agent -tekoälysovellusta tehostaakseen asiakaspalveluaan ja vastaamaan nykyajan asiakaspalvelutyön vaatimuksiin.

Tekoälyn avulla julkisissa hankinnoissa tarvittava tieto löytyy helposti

Hansel on luonut kanssamme laajan, yli 400-sivuisen, Julkisten hankintojen käsikirjan pohjalta helppokäyttöisen AI-avustajan, joka tarjoaa vastauksia käsikirjan sisältöä koskeviin kysymyksiin. Projekti osoittaa, miten tekoälyn avulla voidaan tehostaa toimintaa ja säästää julkisia varoja.

VR parantaa junaliikenteen suunnittelua optimoinnin avulla

twoday on kehittänyt VR:n lähiliikenteen kalustokiertojen suunnitteluun soveltuvan optimointiratkaisun. Optimoinnin hyödyntäminen mahdollistaa laadukkaan ja monimutkaisen kokonaisuuden huomioivan suunnittelun.